Konflikthantering i fem steg

konfliktmodell

För att bli duktig på konflikthantering krävs träning precis som i allt annat. Själv har jag övat aktivt i tio år som polis på att hantera både små och massiva konflikter. Jag vet inte hur många misstag jag har gjort genom åren men det gäller att hitta sitt sätt och sin stil. Testa och utvärdera, om och om igen.

Om du vill kan du öva på att hantera konflikter i olika sammanhang, exempelvis med din partner, dina barn, dina kollegor eller vänner. Med tiden blir du ännu duktigare på att definiera vart dina ramar och gränser går för vad du tål eller kan ta. Det leder till att du kan undvika konflikter som dränerar dig på energi i onödan. Ibland kan det även vara värdefullt att prata med en person som är van att hantera konflikter och som kan hjälpa dig att agera på ett stärkande och mer medvetet sätt istället för att gå in i starka känsloregister.

Du får här en checklista som har hjälpt mig att hantera de flesta konflikter. Även att undvika eller förminska dem.

  1. Planera och förbered samtalet.
    Det kan låta självklart men det jag främst menar är: vilka resultat vill DU uppnå? Hur föreställer du dig att samtalet ska se ut? Hur låter det när ni pratar? Vilken känsla vill du förmedla? Det kan också vara värdefullt att tänka igenom vilka inre resurser du behöver lyfta fram för att resultatet ska nås. Behöver du vara tydlig, saklig, förstående, nyfiken, fast osv? Vilken resurs är viktigast för just det här samtalet? Formulera gärna vilken identitet du vill gå in i samtalet med.
  2. Skapa en positiv identitet för motparten
    Genom att skapa en positiv identitet skapar du förutsättningar till ett prestigelöst och kreativt samtal där motparten tillåts släppa fram sina positiva resurser. Exempelvis ”Du som är en klok och erfaren person, skulle du vilja lyssna på en sak som jag vill ta upp?” Ifrågasätt aldrig någons identitet i en konflikt! Det är problemet som ska lösas och då behöver du bjuda in motparten på ett snyggt sätt.
  3. Skapa värde, inte hot eller problem
    Det finns hotivation, dvs om du inte gör det här så händer det där. Det kan upplevas som ett hot vilket leder till att motparten går in i försvarsställning. Finns det någon förälder någonstans som aldrig har dragit till med: ”Om ni inte genast slutar bråka kan ni glömma lördagsgodiset. I tre månader!” Det funkar så där, eller hur…
    Det finns å andra sidan motivation där du kan lyfta fram vilka goda resultat du vill komma till. Fokusera på det önskade läget.
  4. Utöka valmöjligheterna. Det finns alltid fler än två val.
    Ju fler valmöjligheter du har, desto större handlingsutrymme upplever du att du får. Tänk igenom alla tänkbara val för att lösa den aktuella konflikten. Att inte göra någonting är också ett val. Att inte fatta något beslut försvagar dig dock. Alla aktiva beslut kan innebära fördelar även om beslutet visade sig vara fel.
  5. Föreslå det som skapar värde
    För att kontrollera konfliktprocessen är det bra att föreslå den åtgärd du tycker verkar lämpligast. Undvik dock att bestämma över motpartens huvud. Använd gärna frasen: ”Mitt förslag är att vi gör så här. Vad tycker du om det?” På så vis bjuder du in motparten att vara med och bestämma åtgärd trots att du håller i taktpinnen.

Om Andreas Sander, CommZone
Andreas Sander har tio års erfarenhet från polisyrket och coachar och föreläser idag om kris- och konflikthantering. Under hans seminarier delar han med sig av unika erfarenheter från att hantera kritiska situationer i realtid, som ibland varit direkt avgörande för människors liv. Andreas coaching grundar sig i devisen ”Major Impact by Minor Action” och bygger på retoriska knep som går att applicera på konfliktsituationer i din vardag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s